OVERDUE?? Tips Untuk Mengelakkan Overdue

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry : 9

Saya sering ditanya mengenai cara untuk bersalin dengan cepat supaya tak overdua. Berdasarkan pengalaman saya ketika melahirkan anak, saya tiada sebarang petua yang diamalkan. Namun untuk tidak menghampakan permintaan dari pembaca saya cuba mendapatkan beberapa tips daripada ibu
yang berpengalaman dan tanpa disangka tips yang dikongsikan itu sangat berguna.

1) Kerap Bersama Suami

Tips ini tidaklah diketahui keberkesanannya. Namun saya agak ini adalah tips yang paling famous di kalangan ibu-ibu yang mengandung. Ramai juga memberikan tips ini.

2)Minum Air Kelapa


Tips ini juga antara yang famous. Ibu mengandung tidak digalakkan minum air kelapa seawal bulan-bulan pertama. Tips ini saya tahu selepas saya dah bersalin. Ketika mengandung saya sangat menggemari air kelapa. Saya minum air kelapa dari awal kehamilan. Dengan izin Allah, tidak berlaku apa-apa pada kandungan. Alhamdullilah.

3) Banyakkan selawat, tiup di tangan dan tolak perut ke bawah.

Ketika dalam perkongsian tersebut, saya tertarik dengan perkongsian dari seorang ibu ini. Menurut beliau ini adalah perkongsian dari sepupu beliau yang mengamalkan petua ini.

4) Minum milo panas bersama telur ayam kampung




Petua ini pernah dikongsi oleh arwah ketua saya suatu masa dulu. Petua ini saya amalkan sebelum saya ke hospital. Saya pecahkan sebiji telur dalam air milo panas bagi memberikan tenaga ketika bersalin. Ajaibnya petua ini sangat berkesan pada saya. Ia memberikan tenaga kepada saya walaupun selepas itu seharian saya tidak makan kerana menahan sakit kontraksi. Untuk memberikan tenaga semasa bersali pada saya memang terbukti tetapi untuk membantu mengelakkan overdue saya tiada
pengalaman tetapi apa salahnya mencuba.


5) Bersihkan Bilik air


Pada trismeter terakhir iaitu minggu ke 37, ke 38 dan seterusnya, ibu-ibu disarankan untuk membersihkan bilik air. Tips ini digalakkan kerana ketika membersihkan bilik air kita dalam keadaan mencangkung. Ini akan membantu memudahkan bukaan nanti.

_______________________________________
Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms yang mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)



No comments:

Post a Comment