CARA BERTUNGKU YANG BETUL BAGI IBU BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN (CESAREAN)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto :  Google 
Entry: 20





Ibu yang bersalin secara pembedahan (Cesarean) banyak sangat pantang larangnya. Iyelah, banyak yang perlu dititkberatkan. Namun begitu, ia tak bermaksud ibu yang bersalin secara pembedahan tidak boleh berpantang seperti ibu yang bersalin secara normal. Boleh, tetapi dengan cara yang tersendiri.

Bertungku merupakan satu perkara asing bagi ibu yang bersalin secara pembedahan. Ramai yang berpendapat ibu yang bersalin secara pembedahan( Cesarean) tidak boleh bertungku sedangkan kita sedia maklum bahawa bertungku ini bukan sahaja dapat membantu menjaga kecantikan dalaman dan luaran malahan ia membantu ibu-ibu untuk kekal kurus seperti sediakala. Pendapat bahawa bersalin secara pembedahan tidak boleh bertungku adalah tidak benar. Ibu yang bersalin secara pembedahan masih boleh bertungku mengikut had batasan yang tertentu.

Bagi ibu yang bersalin bertungku boleh dilakukan dengan cara meletakkan tungku pada bahagian belakang, pinggang, paha dan betis. Sekiranya ingi bertungku  pada bahagian perut. Jangan diletakkan tungku pada bahagian atas perut tetapi dalam keadaan mengiring letak di bahagian bawah perut. Apa yang penting pastikan tungku  tidak terkena bahagian pembedahan (Cesarean). 

Bertungku untuk ibu yang bersalin secara pembedahan sangat digalakkan. Ibu yang bersalin secara pembedahan (Cesarean) boleh mula bertungku pada hari kedua pembedahan(Cesarean). Ia bukan sahaja dapat membantu mengurangkan kesakitan dan  lenguh-lenguh malah ia akan membantu luka lebih cepat sembuh dan rahim mudah kecut. Luka dalaman akan lebih cantik dan tidak melekat pada rahim. Paling penting, bertungku merupakan salah satu tips untuk kekal cantik, sihat dan ramping walaupun selepas bersalin secara pembedahan( Cesarean).
_________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI

AIR OH AIR ~ KISAH AIR UNTUK IBU CESAREAN ( BERSALIN PEMBEDAHAN)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto :  Google 
Entry: 19






Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Hot betul isu air ni sekarang kan. Lebih-lebih lagi kat Selangor. Putus bekalan air dan air dicatu. Emm.. ni baru air untuk keperluan. Kalau air untuk badan pun dicatu apa jadi agaknya yea? Jom Kita bincangkan :)


PERKONGSIAN IBU BERPENGALAMAN 

Kebanyakan ibu yang berpengalaman bersalin secara pembedahan bersetuju bahawa air sangat diperlukan untuk membantu proses penyembuhan luka lebih cepat dan luka tidak kembang seperti yang dibimbangi oleh kebanyakan ibu-ibu. Malahan menurut mereka kesan ubat bius juga lebih cepat hilang sekiranya minum air dengan banyak dan rahim lebih cepat kecut ( Ibu bersalin pembedahan rahim kembang tapi tak jatuh seperti ibu yang bersalin. Rahim akan jatuh  bila kita teran.) Ibu yang bersalin pembedahan juga tidak akan mengalami masalah sembelit yang merupakan igauan ngeri ibu bersalin ( Sembelit keterlaluan boleh menyebabkan buasir, jap lagi luka czer tak ok lagi kena buasir pulak). Betapa beruntungnya minum air dengan banyak dapat lagi bonus berganda-ganda, susu badan banyak, kulit wajah dan badan juga menjadi cantik, malahan dia akan membantu kita lebih mudah untuk kurus.

TIPS MINUM AIR UNTUK IBU CESAREAN( BERSALIN PEMBEDAHAN) YANG BETUL

Pernah dengar orang kata air tak elok untuk ibu selepas pembedahan? Pernah dengar orang kata air boleh menyebabkan luka kembang? pelik kan kenapa ada yang kata tak elok tapi ramai yang kata elok. Di sini saya akan kongsikan Tips minum air yang betul untuk ibu-ibu yang baru bersalin supaya mendapat kesan positif yang maksima.




JENIS AIR YANG BOLEH DIMINUM OLEH IBU YANG BERSALIN PEMBEDAHAN (CESAREAN)


Semoga perkongsian ini dapat membantu ibu-ibu melalui masa berpantang dengan indah.

________________________________________________________________________

** Perkongsian saya ini adalah hasil dari perkongsian pengalaman daripada para ibu di luar sana bukan daripada nasihat professional.

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI


10 SELEBRITI ANTARABANGSA YANG KEKAL LANGSING SELEPAS CESAREAN ( BERSALIN PEMBEDAHAN)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto :  Google 
Entry: 18


1) GWEN STEFANI

2) CHRISTINE AGUILERA


3) VICTORIA BECKHAM

4) JENNIFER LOPEZ

5) ANGELINA JOLIE

6) SHAKIRA


7) KATE HUDSON

8)JESSICA SIMPSON


9) MOLLY SIMS

10. ELIZABETH HURLEY



Sesungguhnya Cheq J.E.L.E.S..jelessss!!! Jom ibu-ibu cesarean sumber inspirasi kita ni.

Semoga perkongsian ini dapat membantu menjadi sumber inspirasi ibu-ibu untuk melalui masa berpantang dengan indah.


“Saya dah pakai bengkung moden beberapa hari ini. Selesa berbanding bengkung lain yang orang lain cadangkan
Nak tidur pun saya pakai sebab tak nak sakit kat bahagian operation.
Alhamdulillah selesa susukan baby dan buat kerja yang ringan-ringan.”
more info??

Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI



RAHSIA MEMASAK PANTAS IBU CESAREAN(PEMBEDAHAN)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto :  Simpanan Peribadi & Unplash 
Entry: 17



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Harini saya akan kongsikan cara memasak yang sangat-sangat pantas. Rahsia yang telah lama saya amalkan dan akhirnya harini berkesempatan untuk berkongsi dengan para pembaca. Petua ni sangat sesuai untuk semua ibu diluar sana samada ibu yang bersalin secara pembedahan, bersalin secara normal, ibu bekerja malahan suri rumah.

CARA SAYA UNTUK MEMASAK DENGAN PANTAS

Setiap minggu setiap hari ahad saya akan luangkan untuk memasak sahaja. Kerja rumah seperti mengemas rumah saya akan selesaikan pada hari sabtu. Senang cerita, hari ahad adalah sehari untuk memasak sahaja. Tujuan saya buat macam ni adalah untuk mengelakkan saya stress dan terlampau penat untuk bekerja keesokkan harinya.

Setiap minggu pada hari ahad saya akan masak 1 rempah dalam kuantiti yang sangat banyak untuk disimpan. Contohnya, minggu pertama adalah rempah kari, minggu kedua adalah rempah kurma dan begitulah seterusnya. Saya buat ala-ala rempah segera kat pasar raya. Rempah tersebut akan saya masak dengan lama dan di bungkus dalam plastic mengikut kuantiti yang diperlukan bagi sekali masak. Saya hanya tumis rempah sahaja tanpa meletakkan santan, garam atau gula bagi mengekalkan rasa masakan yang lazat. Biasanya saya akan dapat 5 hingga 10 bungkus paket dan diletakkan dalam freezer. Sehingga sekarang saya dah ada banyak sangat rempah segera yang saya buat sendiri di dalam freezer.

 Contoh : Rempah Daging Masak Mamak. Yang ni tak payah masak. Campur bahan-bahan seperti puri tomato, cili boh, rempah kari sahaja.

Pack kecik-kecik ikut sukatan untuk sekali masak. Saya 3 orang je sebab tu kecik je. Nampak tak saya tulis + bawang tu ( supaya tak lupa bila nak masak kena tambah bawang)

Letak dalam plastik besar dan labelkan. Kemudian letak dalam Freezer.


APA LANGKAH SETERUSNYA?

Setiap hari bekerja, pada malamnya saya akan keluarkan rempah dan bahan mentah dan diletakkan di dalam peti sejuk untuk didefrostkan. Pulang dari kerja saya hanya perlu masukkan rempah dan bahan mentah tersebut ke dalam periuk noxxa dan kemudian tambah santan, gula dan garam dan tekan sahaja butang on. Hanya 10 minit hingga 15 minit sahaja untuk memasak setiap hari. Sangat mudah dan pantas dan masih mampu menyediakan masakan yang berkhasiat untuk keluarga tersayang. Sambil tunggu masakan masak bolehlah ibu-ibu berehat dahulu.

Defrostkan sehari sebelum rempah tu. kat bahagian chiller. Gaul dengan daging, potong bawang tambah garam & gula secukup rasa. Lepas tu tekan butang on je ( Saya guna periuk noxxa)

Periuk noxxa yang banyak membantu

MACAM MANA CARA INI BOLEH MEMBANTU MEMASAK KETIKA DALAM PANTANG?

Kebiasaanya bagi ibu-ibu yang telah mempunyai anak-anak, walaupun dalam pantang masih perlu untuk memasak untuk keluarga. Ibu-ibu bolehlah menyediakan rempah terlebih dahulu dan simpan di dalam bahagian beku untuk digunakan ketika dalam pantang nanti. Ia bukan sahaja akan memudahkan ibu bahkan sekiranya suami ingin membantu memasak nanti ia bukan lagi satu masalah. Ibu gembira, suami bahagia, anak-anak pun suka. Boleh rujuk link sebelum ini untuk resepi masakan dalam pantang yang mudah. Memasak bukan sahaja dapat membantu menjaga kesihatan dan kesejahteraan keluarga malahan salah satu dari cara yang mudah untuk ibu-ibu menjaga diet  malahan ibu boleh kekal cantik & sihat walaupun bersalin secara pembedahan.

Semoga perkongsian ini dapat membantu ibu-ibu melalui masa berpantang dengan indah.

________________________________________________________________________

** Perkongsian saya ini adalah hasil dari perkongsian pengalaman daripada para ibu di luar sana bukan daripada nasihat professional.

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI


5 KAEDAH PERANCANG KELUARGA UNTUK CESAREAN MOMS YANG POPULAR

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto :  Shuterstock
Entry: 16

KAEDAH MERANCANG BAGI IBU-IBU YANG BERSALIN SECARA PEMBEDAHAN (CESAREAN)

Bagi ibu yang bersalin secara pembedahan biasanya akan disarankan untuk merancang sekurang-kurangnya 2tahun bagi mengelakkan kehamilan terlalu awal kerana boleh menyebabkan risiko rahim pecah.

Terdapat pelbagai kaedah merancang yang telah diperkenalkan di pasaran untuk membantu ibu-ibu merancang. Namun sebagai seorang wanita kita pasti tak terlepas untuk memilih kaedah yang boleh membantu kekal kurus dan tidak memberikan kesan kepada bayi. Tetapi harus diingat kaedah yang disarankan ini adalah bergantung pada hormon masing-masing. Sesuai dengan orang lain tidak semestinya sesuai kepada kita.

KAEDAH-KAEDAH TERSEBUT ADALAH

1) IUCD



  • Ialah memasukkan alat ke dalam rahim
  • Cara untuk mendapatkan Iucd ialah melalui klinik kesihatan kerajaan secara percuma dan memasangnya di klinik swasta  atau untuk lebih mudah boleh sahaja memasangnya di klinik kerajaan yang terpilih.
  • Kesannya keatas individu tertentu adalah period heavy selama 3 bulan pertama dan selepas itu hormin dan period akan kembali seperti biasa.

2) MERANCANG SENDIRI


  • Kaedah merancang sendiri adalah kaedah yang paling popular.
  • Kaedah pertama :  untuk merancang sendiri adalah elakkan bersama ketika waktu subur iaitu pada hari ke12 hingga ke 14.
  • Kaedah kedua : Download app my calendar untuk menentukan waktu subur.
  • Yang paling penting dalam kaedah ini adalah kerjasama dari suami.
  • Risiko yang perlu dihadapi mengikut kaedah ini adalah termengandung kerana kesilapan menentukan waktu subur. 
3) PERANCANG STOKING 


  • Kaedah paling selamat kepada kedua-dua pihak.
  • Tiada kesan kepada para ibu. Insyaallah selamat.
  • Ibu-ibu boleh kekal kurus, tak perlu risau badan naik kecuali kalau makan banyak:)
4) INJECTION


  • Injection atau dikenali sebagai injection depo. 
  • Ibu-ibu yang mengamalakan kaedah ini akan berbahagia kerana selepas injection tiada period langsung. Senang untuk beribadah.
  • Namu begitu, risiko untuk kaedah ini pula adalah akan mengalami sakit kepala yang sangat teruk dan mengalami peningkatan berat badan yang mendadak.
5) IMPLAN

  • Kaedah merancang implan ialah dengan cara menanam perancang sebesar jarum di bahagian lengan.
  • Kaedah ini bergantung pada individu kerana ada yang serasi dan sebaliknya.
6) PIL


  • Sekiranya ingin merancang menggunakan pil pencegah kehamilan hanya satu perkara yang perlu dititikberatkan iaitu si pengamal haruslah seorang yang berdisiplin.
Dalam usaha untuk menggunakan perancang ini, ibu-ibu perlu sentiasa ingatkan diri bahawa hormon setiap orang berbeza. Tidak semestinya jika ia sesuai untuk orang lain, ia akan sesuai untuk kita dan begitulah sebaliknya.

Itu sahaja. Semoga Membantu.


PERHATIAN : Artikel ini adalah hasil daripada perkongsian ibu-ibu yang berpengalaman dan bukan hasil dari nasihat professional.
_________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI

3 KESAN WAJIB YANG AKAN DIALAMI SELEPAS PEMBEDAHAN ( CESAREAN)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry: 15

~ KESAN UBAT BIUS SELEPAS BERSALIN PEMBEDAHAN ~

Perkongsian ini diharap dapat membantu ibu-ibu yang pertama kali bakal bersalin secara pembedahan (Cesarean) sebagai persediaan mental dan fizikal. Apa yang akan saya kongsikan nanti adalah kesan yang akan dialami oleh kebanyakan ibu yang bersalin secara pembedahan (Cesarean) kesan dari bius. Antara kesan ubat bius antaranya adalah

1) SAKIT KEPALA


2) MUNTAH




3) GATAL- GATAL BADAN



Ibu-ibu mungkin akan mengalami semua kesan ini atau salah satu daripadanya. Sekiranya perkara ini berlaku kepada para ibu, bolehlah ibu-ibu cuba mengamalkan petua di bawah :

1) JANGAN BANGUN TERLALU AWAL

Jangan bangun terlalu awal. Berbaringlah sehingga 6 jam dan kemudian barulah bangun untuk melancarkan peredaran darah. Dalam tempoh 6 jam tersebut baringlah dalam keadaan flat iaitu tanpa batal.

2) JANGAN PANIK

Biasanya selepas pembedahn bayi akan diletakkan bersama kita. Sekiranya bayi menangis, ibu janganlah panik. Mintalah bantuan nurse untuk membantu mengangkat bayi untuk diletakkan di sebelah ibu. Sekiranya, bayi ingin menyusu, ibu perlulah sedikit mengiring untuk memudahkan penyusuan bayi dan mengelakkan rasa sakit pada bahagian pembedahan.

3) JANGAN MAKAN DAN MINUM

Dalam tempoh 6 jam selepas bersalin, ibu-ibu dilarang sama sekali mengambil sebarang makanan atau minuman. Tujuannay adalah untuk memantau  tahap perkembangan ibu selepas pembedahan.

4) KERAP MEMBUANG

Ibu-ibu yang bersalin pembedahan sangat digalakkan membuang dengan kerap kerana semakin kerap anda membuang, semakin cepat hilang kesan bius semakin cepatlah hilang rasa pening, gatal atau muntah yang dialami.

5) AIR SUSU/ AIR HORLICK/ AIR KOPI PEKAT.

Ketiga-tiga jenis minuman ini dikatakan dapat mengurangkan pening kepala selepas pembedahan ( cesarean) Pilihlah salah satu antara jenis air ini mengikut keselesaan anda. Tidak salah mencuba dan tiada kerugiaan pun.

SEMOGA MEMBANTU :)

PERHATIAN : Artikel ini adalah hasil daripada perkongsian ibu-ibu yang berpengalaman dan bukan hasil dari nasihat professional.
_________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI

PETUA PANTAS UNTUK KECUTKAN PERANAKAN SELEPAS BERSALIN PEMBEDAHAN

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry: 14




1) BERTUNGKU
Bertungku adalah salah satu cara yang paling pantas untuk mempercepatkan pengecutan peranakan. Biasanya Bertungku ini dilakukan dengan bantuan daripada bidan.

2) BERBENGKUNG

Amalan berbengkung sangat diakui dan dipersetujui oleh para ibu bahawa ia membantu menjaga bahagian peranakan dan rahim. Tidak kira samada menggunakan bengkung tradisional  atau moden penggunaan bengkung ini sangat digalakkan dalam tempoh berpantang.

3)JAMU REMPAH PERIUK AIR KUNYIT


Jamu rempah ini boleh disediakan sendiri. Cara penyediaannya ialah halia, kunyit hidup, manjakani dan gula batu diblend dan kemudiannya direbus. Minum sebanyak 3 kali. lnsyaallah dengan izinnya peranakan mudah kecut. Cara yang betul untuk minum jamu rempah ini adalah minum ketika perut kosong. Air kunyit ini hanya boleh diminum sebanyak 3 kali sahaja ketika dalam pantang kerana kunyit boleh mengeringkan darah dan boleh menyebabkan cepat putus haid. Harus diingat minumlah selepas bayi tiada kuning.

3) HOMOEPATHY

Selain kaedah moden, ibu-ibu boleh mencuba kaedah Homeopathy. Biasanya bagi menggunakan kaedah ini, ibu-ibu perlu ke klinik khas yang mengamalkan perubatan homeopathy ini. Ibu-ibu akan dirawat oleh doktor yang bertauliah dan akan diberikan perskripsi ubat seperti yang dicadangkan.

4) MENYUSUKAN BAYI

Cara yang terpantas dan paling selamat adalah menyusukan bayi. Cara ini memang sangat berkesan dan saya sendiri telah mengamalkan kaedah ini dan sesungguhnya ia sangat berkesan.  Semasa menyusukan bayi, ibu akan merasa sakit pada bahagian perut. Jangan  risau kerana itu tandanya P
peranakan sedang mengecut.

5) SENAMAN   KEMUT

Senaman kemut adalah dengan cara merapatkan miss V. Buat berulang kali. Tujuannya supaya darah keluar dengan banyak.

BAGAIMANA NAK TAHU PERANAKAN SUDAH KECUT ATAU BELUM?

Ibu – ibu boleh melakukan pemeriksaan Peranakan sendiri selain berjumpa dengan professional bagi mengetahui samada peranakan telah  kecut atau sebaliknya. Caranya; ibu perlu menekan bahagian bawah pusat. Sekiranya terasa seperti biji bola ping pong seolah-olah ketumbuhan. Itu tandanya peranakan belum kecut. Darah nifas yang banyak juga salah satu daripada tanda peranakan masih belum kecut. Sekiranya darah nifas telah habis tetapi masih terdapat ketulan pada bahagian pusat kemungkinan terdapat kesilapan ketika dalam pantang.

Semoga artikel yang saya tulis ini dapat membantu para ibu untuk membuat persediaan dalam menghadapi cabaran berpantang. Sekian Terima Kasih.

PERHATIAN : Artikel ini adalah hasil daripada perkongsian ibu-ibu yang berpengalaman dan bukan hasil dari nasihat professional.

_________________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI

BAYI KUNING - Petua/Tips Mengurangkan kuning bayi

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry: 13

Terdapat 10 petua yang boleh diamalkan oleh para ibu untuk mengurangkan kuning bayi.



1)  DAUN KUCAI

Mandikan bayi dengan daun kucai. Petua ini daripada seorang rakan yang bekerja sebagai jururawat dan terbukti berkesan kepada admin dan kawan-kawan.

2) SERBUK MUTIARA

Petua yang paling hot dan famous dalam kalangan para ibu. Sejauhmana keberkesanannya tidaklah admin tahu kerana tidak pernah mengamalkannya.


3) SUSU IBU 

Khasiat susu badan yang tidak boleh disangkal lagi. Berikan susu kepada bayi anda setiap sejam atau mungkin lebih kerap lagi. Insyaallah, kuning bayi akan turun dengan izinnya.



4) ANGGUR HITAM 

Anggur hitam boleh diamalkan oleh ibu dan bayi. Selain daripada anggur hitam diperah dan diberikan kepada bayi. Ibu-ibu yang menyusu juga digalakkan makan anggur hitam sebayak mungkin dan menyusukan bayi setiap sejam.



5) DAUN GETAH

Cara penggunaan daun getah untuk menghilangkan kuning adalah daun getah diblender dan kemudiaannya bayi dimandikan dengan daun tersebut.

6) SENGKUANG CINA 

Petua ini daripada seorang kenalan cina. Beliau meyarankan supaya menggunakan air sengkuan cina kerana menurut beliau penyakit kuning ini sifatnya panas dan sengkuang cina pula sifatnya sejuk. Caranya adalah sagat sengkuang cina dan perah untuk ambil airnya sahaja. Titik dalam mulut anak dalam dua atau tiga titik sahaja.


7) BAWANG PUTIH

Petua ini adalah petua dari orang arab. Caranya, jahitkan 7 biji bawang putih yang telah dikopek kulitnya dan dibasuh.Jahit seperti gelang dan letakkan disisi bayi yang jaundis. Petua ini sangat disarankan kerana orang arab tidak menggalakkan penggunaan susu selain daripada susu ibu kerana dikhuatiri najisnya akan menjadi najis berat.

8) AIR TEH

Mandikan bayi dengan air teh yang boleh didapati daripada kedai ubat cina.



9) LAMPU KALIMANTANG

Tukar lampu dirumah kepada lampu kalimantang yang baru dan tidurkan bayi dalam keadaan hanya memakai pampers sahaja. Penggunaan lampu ini hanya perlu digunakan dalam seminggu sahaja. Sekiranya bayi masih jaundis, lampu kalimantang perlu ditukar baru. Kenapa perlu lampu baru? kerana lampu yang baru masih mempunyai sinar uv.

10)  HOMEOPATHY

Sekiranya ingin mendapatkan rawatan secara profesional bolehlah menggunakan rawatan homopati yang semakin mendapat tempat di dalam hati masyarakat kita pada hari ini.

Semoga Membantu:)


______________________________________
Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI

BERBENGKUNG UNTUK IBU BERSALIN PEMBEDAHAN (CESAREAN). RISIKONYA?

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry: 2

RISIKO POSITIF /FAEDAH BERBENGKUNG

1- Mengempiskan perut dan mengurangkan berat badan.

2- Melindungi organ dalaman & membolehkannya kecut dan kembali ke tempat asal.

3- Mengetatkan perut dan otot yang longgar.

4. Penyusuan susu ibu- Membantu poster yang baik ketika menyusukan bayi. Kurang rasa sakit pada luka dan lenguh-lenguh. Ini salah satu rahsia kejayaan penyusuan saya selama 2 tahun.

5. Mencegah dari makan berlebihan

Apa kata anda selepas baca semua kelebihan ni? Percaya atau tidak bergantung pada diri. Bagi saya semua faedah yang disebutkan diatas sangat-sangat betul. Berdasarkan pengalaman saya yang sangat tegar menggunakan Bengkung Moden Cesearan. Saya amat-amat berpuas hati. Semua yang disebut diatas dialami oleh saya dan yang paling penting kalau tak pakai rasa tak lengkap. Berbengkung membantu memudahkan penyusuan susu ketika dalam pantang. Sakit dan lenguh dapat dikurangkan. Alhamdullilah dengan izinnya.


______________________________________
Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms yang mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link PRODUK diatas

Jenis-Jenis Bengkung Yang Sesuai Untuk Bersalin pembedahan ( Cesarean)

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google & Simpanan Peribadi
Entry: 4

JENIS-JENIS BENGKUNG UNTUK BERSALIN PEMBEDAHAN (CESAREAN)

Ini antara bengkung yang sesuai untuk ibu yang bersalin pembedahan dan pastinya sangat sesuai untuk normal. Masa saya mengandung dulu, saya memang cari bengkung yang boleh guna masa untuk bersalin normal dan secara pembedahan. Iye lah kan, masa bersalin tu kita tak boleh jangka apa yang berlaku, mungkin normal atau mungkin juga cesarean. So, sentiasa bersedia adalah lebih baik. Sahring saya ni berdasarkan apa yang saya google dan tanya kawan-kawan. Semoga perkongsian ini membantu



Bengkung Moden Cesarean

Ada 4 jenis bengkung yang saya usha-usha. Saya guna bengkung moden cesarean masa dalam pantang. Memang best, tak berpeluh, tak bergerak, senang nak bf anak dan dapat kurangkan sakit saya, yang paling penting cover sampai punggung.. kembali asal punggung saya.  Saya cakap ni atas sebab saya memang guna bukan atas sebab nak promote produk. Bukan saya sorang je guna tau. Buktinya kat bawah

kalau nak tahu lagi, kawan-kawan boleh rujuk dua link kat bawah. 







Bengkung Moden Strap On

Yang bengkung strap on pulak saya google je dan jumpa. Saya baca feedback pun macam ok je dan sesuai untuk pembedahan. Harga saya tak pasti tapi rasanya lagi murah dari yang saya guna. Cuma apa yang saya tak berkenan sebab dia tak cover sampai punggung dan if nak cover sampai punggung kena pakai yg lagi. Jadi dia akan jd byk pulak nak pakai. Sebab tu saya rasa macam leceh lebih-lebih lagi bagi saya yang pantang sendiri ni.

Bengkung Tradisonal

Bengkung Tradisonal?? boleh ke pakai untuk pembedahan?? jawapannya boleh. Yang ni saya tak try pun cuma saya ada tanya kawan yang bersalin secara pembedahan jenis bengkung yang dia guna dan dia bagitau dia guna bengkung tradisional. Kawan saya ni dah dua kali bersalin secara cesarean.  Dia gunakan bengkung tradisional sebulan selepas bersalin. Pada peringkat awal, jangan ikat terlampau ketat pada bahagian bawah. Bila da rasa ok baru ikat ketat. Menurut beliau, perut mudah menjadi kempis. 


Yang ni adalah hasil dari bacaan say di group-group ibu. Saya memang suka & teruja join group macam ni untuk tambahkan ilmu pengetahuan. Bagi yang nak tahu lagi petua yang lain boleh tengok kat SINI

RUBY BEAUTY

Sebenarnya saya tak tahu macam mana rupanya ruby beauty ni. Gambar kat atas hanyalah hiasan. Ada antara kawan saya yang czer dan gunakan ruby beauty untuk berpantang.  Menurut dia, ruby ni bukan bengkung tetapi korset. Harganya  lebih kurang 3.5 K. Dia mula pkai korset ni selepas 3 minggu czer. Korset ni menurut dia bagus dapat membantu melancarkan darah malahan untuk orang yang dahputus haid pun bagus kerana dia mampu mengembalikan haid tersebut.


Apa pun, Semoga Perkongsian ini membantu ibu-ibu sekalian untuk membuat pilihan.

PERHATIAN : Artikel ini adalah hasil daripada perkongsian ibu-ibu yang berpengalaman dan bukan hasil dari nasihat professional.

_________________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI


Air Sanggul Fatimah, Elok ke tidak sebenarnya?

Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google 
Entry: 12


Seringkali kita dengar bahawa air selusuh seperti air sanggul Fatimah ini tidak sesuai untuk ibu-ibu yang bakal melahirkan anak. Benarkah kenyataan ini atau sekadar mitos sahaja? Hasil daripada perkongsian pengalaman daripada beberapa orang ibu yang berpengalaman menggunakan akar ini telah membantu saya mendapatkan maklumat ringakas mengenai amalan ini. 

Sanggul Fatimah atau turut juga dikenali sebagai akar Fatimah, rumput fatimah atau Rode Of Jericho merupakan salah satu bahan yang sangat popular dalam kalangan ibu mengandung.  Sanggul Fatimah ini  boleh digunakan berkali-kali dan boleh diwarisi dari keturunan ke keturunan seterusnya. Dari ibu, anak ke cucu, cicit boleh terus diwarisi. Mengikut kawan saya, beliau menggunakan akar fatimah yang diwarisi dari ibunya yang telah berusia 20 tahun. Lama kan? pastinya akar fatimah ini dijaga dengan baik oleh ibu beliau sehingga masih berkeadaan baik walaupun telah berusia 20 tahun.

Cara yang betul untuk mengamalkan air sanggul fatimah ini adalah diminum ketikaan bukaan  adalah 4cm atau ketika ditolak ke labour room dan telah bersedia untuk bersalin. Amalan meminum air sanggul fatimah ini akan membantu mempercepatkan bukaan. Air ini hanyalah perlu diminum sekali sahaja. Air Sanggul Fatimah ini mengandungi oksitosin/oxytocin iaitu zat yang digunakan oleh tubuh untuk meransang kontraksi rahim yang dipercayai membantu mempercepatkan bukaan rahim. 

Kesilapan yang berlaku dalam amalan ini seperti meminum air sanggul Fatimah terlalu awal sebelum berlaku bukaan akan menyebabkan timbul pelbagai perkara yang tidak di duga dan tidak di ingini. Meminum air sanggul fatimah terlalu awal akan menyebabkan berlaku kontraksi yang kuat dan berulang tetapi tiada bukaan jalan. Ini akan menyebabkan ibu-ibu mengalami sakit yang terlalu lama yang memberikan risiko kepada nyawa ibu dan anak seperti kematian bayi, pembedahan kecemasan, bayi lemas & koyakan berisiko.

Walaupun amalan meminum air sanggul Fatimah ini mempunyai risikonya tetapi amalan ini telah terbukti membantu memudahkan kelahiran ramai ibu-ibu diluar sana. Apa yang penting adalah perlu mengikut cara amalan yang betul. Mana ada benda yang tiada risikokan? Jadi, Tepuk dada, Tanya hati.

Semoga Perkongsian ini dapat membantu para ibu membuat pilihan yang bijak:)

_______________________________________
Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms yang mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)





BERPANTANG SENDIRI~ RANCANG JADUAL PANTANG SELEPAS BERSALIN PEMBEDAHAN ( CESAREAN)


Teks : Siti Maisarah Mohd Yusof
Foto : Google & Simpanan Peribadi
Entyr: 6


Sekiranya ingin berpantang sendiri, kita perlulah merancang jadual harian dengan sebaik mungkin. Disini saya kongsikan perkara harian yang dilakukan ketika dalam pantang. Saya berpantang sendiri kerana kedua ibubapa saya masih bekerja. Saya bersendirian dengan anak sehinggalah adik saya pulang dari sekolah. Inilah jadual harian saya bersama anak.

Setiap pagi, ibu akan menyediakan mandian untuk saya. Jadi seawal jam 7 pagi, saya sudah selesai mandi. Untuk menyenangkan kerja ibu saya, saya telah mendapatkan herba mandia aura secara online. Herba mandian ni sangat berbaloi kerana boleh direbus berkali-kali sehingga hilang warnanya. Saat ini adalah saat yang paling saya gemari sepanjang berpantang. Terasa badan sangat segar pada masa ini.

Pek Herba Mandian Yang saya gunakan. Saya beli Online. 
Boleh wassup 0148371485(Puan Sara)



Selepas mandi saya akan pakai ubat untuk luka yang dibekalkan oleh hospital dan memakai bengkung. Pemakaian bengkung ni tanpa bantuan ibu saya. Senang sangat untuk pakai dia. Saya menggunakan bengkung moden. Kemudian saya akan panaskan tungku elektrik untuk bertungku. Masa yang saya gunakan tungku bergantung pada diri saya. Saya tidak hadkan masa.

Tungku Elektrik, Saya beli di Farmasi


Selepas bertungku saya akan minum milo dicicah dengan biskut sahaja. Saya makan biskut Jacobs. Seeloknya ibu-ibu amalkan minum horlick berbanding milo. Air saya bancuh sendiri sebab masa ni ibu dan ayah saya sudah ke tempat kerja.

Biasanya selepas selesai semua aktiviti saya, sekiranya bayi saya masih belum terjaga, saya akan sambung tidur. Ini perkara paling penting sebab kekurangan tenaga boleh menyebabkan saya tidak dapat menguruskan diri dengan baik.

Dalam anggaran pukul 10, bayi saya bangun, saya akan mandikan dia, tuam perut dia dan susukan dia. Kalau dia tidur, saya akan tidur. saya ulang-alik proses, bagun, susukan dan tidur sahaja.

Dalam pukul 1, saya akan kedapur untuk bakar ikan. Setiap pagi, ibu akan keluarkan ikan untuk dibakar dari peti dan sediakan sayur air dan masak nasi untuk saya. Saya hanya perlu letakkan ikan dalam oven, set masa dan tekan on sahaja. Setiap hari hidup saya akan berulang benda yang sama sehingga 44 hari.

Lepas dah selesai semua aktiviti ini, saya akan ulang aktiviti saya bersama anak lagi sambil tunggu ibu, ayah dan adik saya pulang.

Pada saya, berpantang sendiri ini sedikit sukar sebab kita kena pandai urus masa dan tiada bantuan dari orang lain. Yang ada hanyalah kita dan bayi. Saya berpantang di kampung walaupun ibu dan ayah saya bekerja tetapi saya tetap rasa seronok. Rasa dilayan bagaikan puteri. Semoga perkongsian ini membantu.

PERHATIAN : Artikel ini adalah hasil daripada perkongsian ibu-ibu yang berpengalaman dan bukan hasil dari nasihat professional.

_________________________________________________________________________________

Assalamualaikum...
Ada tak kenal kawan-kawan atau sedara mara atau anda sendiri yang pernah mengalami masalah sukar untuk kembali ramping selepas bersalin secara pembedahan ?
Saya ada produk yang boleh membantu ceaseran moms mengembalikan saat indah ini tanpa sebarang kesan yang buruk ke atas ibu atau anak.
more info??
Wassup (0148371485~Puan Sara)
atau
Boleh Juga rujuk Link INI